Saladetips met voedingswaarden

SALADEVARIATIES

Als je een goede lunchbox hebt en een bakje om de dressing apart te houden is een lunch met salade een echt feestje! Een salade bouw je simpelweg op met bladgroenten als basis, extra groenten bovenop, eiwitten, koolhydraten en een dressing. Een salade is gemakkelijk koolhydraatarm te maken door de ingrediënten bij het kopje koolhydraten weg te laten. Vul de salade dan op met extra ingrediënten uit de andere groepen, voornamelijk de eiwitgroep om te zorgen dat je langer een vol gevoel behoudt. Ook kun je het recept eiwitrijker maken door twee of meerdere producten uit de eiwitgroep te nemen.

Bereidingstip
Je kunt een salade tot 2 dagen van tevoren klaarmaken en goed afgesloten in de koelkast bewaren. Zorg er dan wel voor dat je de ‘natte’ ingrediënten zoals de dressing en de knapperige ingrediënten zoals de noten pas later toevoegt.

Combineer ingrediënten uit de volgende groepen om een lekkere en voedzame salade te maken!

Basis:IJsbergsla, rucola, veldsla, spinazie, boerenkool, slamelange
Extra groenten:Tomaat, komkommer, broccoli, avocado, wortel, paprika, mais, bloemkool, kiemgroenten, bietjes, augurk
Eiwitten:Kip, zalm, tonijn, ei, geitenkaas, tofu, noten, zaden, peulvruchten zoals linzen of kikkererwten, hüttenkäse.
Koolhydraten:Volkoren couscous, zilvervliesrijst, volkoren pasta, zoete aardappel, krieltjes
Smaakmakers:Olijfolie, citroensap, kruiden, balsamicoazijn, honing-mosterddressing, yoghurt dressing, zongedroogde tomaat, kappertjes, olijf

Onze favorieten

Teuns favoriet is een salade van 25 gr veldsla met 25 gr rode biet, een halve appel, een eetlepel hüttenkäse, 30 gr volkoren couscous en een eetlepel pijnboompitten.
Teuns favoriet bevat de volgende voedingswaarden: 298 kcal, 9,1 gr vet, 1,1 gr verzadigd vet, 9,6 gr eiwit, 41,5 gr koolhydraten en 6 gr vezels.

 

Tiems favoriet is een salade van 25 gr spinazie met 30 gram volkoren pasta, een kwart bol mozzarella, 6 cherrytomaatjes, 1 theelepel pesto en 50 gr broccoli.
Tiems favoriet bevat de volgende voedingswaarden: 199 kcal, 11 gr vet, 4,4 gr verzadigd vet, 11,5 gr eiwit, 11,6 gr eiwit en 4,6 gr eiwit.